Charakterystyka i wykorzystanie arkuszy do kaszerowania

arkusze do kaszerowania

Opakowania jednostkowe pełnią zwykle dwojaką funkcję, z jednej strony powinny zabezpieczać umieszczony w nich produkt, z drugiej muszą wyglądać atrakcyjnie i pozwalać na osiągnięcie różnych efektów marketingowych i sprzedażowych – od przyciągnięcia uwagi po dostarczenie informacji o produkcie.

Połączenie wszystkich zadań, jakie stoją przed opakowaniem, nie zawsze jest łatwe. Składają się na to głównie ograniczenia związane z możliwymi do wykorzystania materiałami i dostępnymi technologiami. Jednym z najlepszych materiałów opakowaniowych zapewniających znakomitą ochronę zawartości jest tektura falista lub bardzo gruby lity karton. Niestety, te produkty nie zapewniają satysfakcjonującej możliwości druku w technologii offsetowej. Nadają się one wprawdzie do zadruku metodą sitodruku czy fleksografii, jednak osiągnięte efekty nie zawsze będą odpowiadały oczekiwaniom.

Najlepszym rozwiązaniem w przypadku opakowań z tektury falistej jest więc zastosowanie metody kaszerowania. Pozwala ona na połączenie dwóch rodzajów materiału i naklejenie na tekturę lub karton cieńszego papieru z wykonanym wcześniej nadrukiem w wysokiej jakości. Arkusze do kaszerowania mogą być wcześniej przygotowane i uszlachetnione w dowolny sposób. Daje to bardzo duże możliwości dopasowania wyglądu opakowania do oczekiwań klienta, a jednocześnie zapewnienia właściwej wytrzymałości mechanicznej i pełną ochronę zapakowanego produktu.

Papiery i kartony do kaszerowania

W procesie kaszerowania najczęściej wykorzystuje się różnego rodzaju papiery i kartony powlekane i ozdobne. Bardzo popularne są papiery kredowane o różnym połysku od matowych po błyszczące. Wykorzystuje się również papiery fakturowane z wyraźnymi wzorami. Przy doborze papieru do kaszerowania liczy się jego rodzaj i gramatura. Ważne by był na tyle nieprzezroczysty, żeby naklejenie go na szarą tekturę nie sprawiało, że całość nabierze ciemnych odcieni spowodowanych jej barwą.

Papier używany do kaszerowania może być nie tylko zadrukowany w wybrany przez zleceniodawcę sposób, ale również odpowiednio uszlachetniony. W produkcji opakowań bardzo często korzysta się z lakierowania UV, foliowania druków, a także z połączenia tych metod. Możliwe jest też np. używanie zdobień z folii metalicznej, zwykle złotej lub srebrnej.