Drukowanie ulotek. Co warto wiedzieć?

Drukowanie ulotek

Ulotka jest materiałem reklamowym, służącym do szybkiego rozpowszechniania. Zazwyczaj występuje w formie jednoarkuszowej lub w postaci rozkładanej broszury. Ulotki łączą w sobie funkcję informacyjną z perswazyjną i są jedną z najpopularniejszych form przeprowadzania kampanii marketingowych. To tania i wygodna alternatywa dla plakatu, baneru czy broszury. Ulotki kolportowane są w miejscach publicznych i aby skutecznie pełniły wyznaczoną im rolę, muszą zostać odpowiednio przygotowane.

 

Jak zaprojektować skuteczną ulotkę?

Skuteczna ulotka powinna angażować uwagę odbiorcy i zapadać w pamięć. Jest to możliwe do osiągnięcia poprzez przestrzeganie kilku zasad. Najważniejszą z nich jest zasada minimalizmu. Na ulotce powinno się zawrzeć minimalną ilość niezbędnych informacji. Natłok komunikatów negatywnie wpłynie na czytelność przekazu i pogłębi wrażenie chaosu. Pamiętajmy, że ulotka jest najczęściej drukiem akcydensowym i powierzchnia, którą możemy zagospodarować jest niewielka. Projektując tekst reklamowo-informacyjny należy w kilku zdaniach przedstawić najważniejsze informacje o produkcie, usłudze lub wydarzeniu oraz niezbędne dane. Nie zapomnijmy o grafice, budującej efekt wizualny i pierwsze wrażenie oraz chwytliwym haśle reklamowym. Pamiętajmy także, aby zastosowana stylistyka odpowiadała identyfikacji wizualnej firmy.

 

Bardzo istotne jest podkreślenie numeru telefonu lub adresu strony internetowej, dzięki którym zaciekawiony odbiorca będzie mógł zdobyć więcej informacji. Zachęcimy go do tego stosując zasadę call to action, czyli wezwanie do działania. Sprawdzą się takie sformułowania, jak „sprawdź” lub „przekonaj się”, które jasno zakomunikują, jakie kroki powinien podjąć odbiorca. W stosunku do konsumenta warto również posłużyć się obietnicą lub radą, które będą próbą nawiązania z nim bezpośredniej interakcji.

 

Jak przygotować ulotkę do druku?

Drukowanie ulotek warto powierzyć drukarni, która posiada doświadczenie w przygotowywaniu materiałów promocyjnych. Profesjonalna drukarnia zaoferuje nam pomoc techniczną i specjalistyczne usługi, takie jak drukowanie ulotek w niestandardowych wymiarach czy ich falcowanie. Standardowym formatem, w którym drukuje się ulotki jest format A5. Przygotowując ulotkę do druku należy przede wszystkim pamiętać o spadach, czyli miejscach, które zostaną odcięcie w procesie drukowania. Do wielkości spadów należy dodatkowo doliczyć wielkość marginesów. Obie wartości wynoszą kilka milimetrów, ale nie są stałe dla każdej drukarni, więc przed rozpoczęciem drukowania ulotek warto skonsultować się z wykonawcą.

 

Należy poza tym dokonać wyboru gramatury papieru, czyli grubości arkusza. W przypadku ulotek zazwyczaj wynosi ona od 135 do 200 g/m2. Im większa gramatura, tym większa trwałość mechaniczna ulotki. Obok gramatury istotny jest także rodzaj papieru. Do drukowania ulotek nie jest rekomendowany zwykły papier ze względu na zbyt niską jakość estetyczną. Lepiej zdecydować się na papier kredowy oraz jedną z kilku dostępnych form uszlachetnienia druku. Dobre efekty przynosi zastosowanie lakieru offsetowego lub dyspersyjnego, a także uszlachetnienie UV lub foliowaniem. W ten sposób ulotka zostanie zabezpieczona przez uszkodzeniami mechanicznymi, zaginaniem, ścieraniem i negatywnym wpływem wilgoci na walory użytkowo-estetyczne.