Paleta kolorów CMYK i jej wpływ na branżę drukarską

paleta kolorów

Odwieczny problem, z którym niejednokrotnie zmagają się drukarnie, jest różnica kolorystyczna pomiędzy projektem a finalnym wydrukiem. Wynika to przede wszystkim z tego, że na każdym urządzeniu przeznaczonym do wyświetlania czy obróbki obrazu (monitorze, aparacie, skanerze itp.) barwy będą prezentowały się nieco inaczej. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że każdy sprzęt jest skonfigurowany i ustawiony inaczej, a do tego pracują one w przestrzeni RGB. Sprawa dodatkowo komplikuje się w momencie, gdy urządzenia drukujące obsługują inną paletę kolorów, czyli CMYK. Jeśli chcesz zrozumieć na czym polega ta różnica, a ponadto chcesz dowiedzieć się jak duży wpływ ma przestrzeń barwna CMYK na końcowy wydruk – zachęcamy do przeczytania dalszej części wpisu.

Czym jest CMYK?

CMYK jest skrótem oznaczającym cztery główne kolory farb, które wykorzystywane przy wydruku:

  • Cyan – odcień niebieskiego;
  • Magenta – różowy (połączenie czerwonego i niebieskiego);
  • Yellow – żółty;
  • Key colour (black) – czarny.

Zmieszanie pierwszych trzech wymienionych farb pozwala na uzyskanie wszystkich potrzebnych kolorów, które są potrzebne przy wydruku materiałów. Tzw. kolor kluczowy ma natomiast za zadanie jak najlepiej odwzorować głęboką czerń obrazu. Ten model barw jest powszechnie stosowany w branży drukarskiej, a co więcej jest podstawową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę przy realizacji materiałów drukowanych, takich jak: ulotki, plakaty, wizytówki, foldery itp.

Dlaczego projekt należy wykonywać w przestrzeni barwnej CMYK?

Tak jak zostało wspomniane na początku, urządzenia wyświetlające obraz cyfrowy będą ukazywały materiały w różny sposób. Spowodowane jest to tym, że wykorzystują one inną paletę barw, czyli RGB (czerwony, zielony, niebieski). Jeśli przy projektowaniu zostanie zachowana ta przestrzeń barwna, to przy wydruku automatycznie ulegnie ona konwersji na CMYK. Pozostawienie konwersji maszynie często wiąże się z utratą nasycenia i odcieni kolorystycznych, przez co efekt końcowy nie będzie zgodny z początkową wizją. Dlatego też paleta kolorów CMYK ma tak istotny wpływ na całą branżę drukarską i należy o to odpowiednio zadbać na wcześniejszym etapie realizacji materiałów drukowanych.