Jak przygotować plakat do wydruku?

Plakaty do wydruku

Plakat jest jednoarkuszowym wyrobem poligraficznym, wyróżniającym się w stosunku do innych druków akcydensowych dużym formatem. Pełni funkcję informacyjno-reklamową, a nieraz również propagandową. Jest kompletną formą graficzną, zadrukowywaną na całej powierzchni nośnika. Umieszczany jest w miejscach publicznych. Przygotowanie plakatu do wydruku obejmuje przede wszystkim projekt graficzno-merytoryczny, a także odpowiednie formatowanie techniczne.

O czym pamiętać, projektując plakat?

Skuteczny plakat reklamowy powinien przede wszystkim zwracać na siebie uwagę. W tym przypadku grafika jest elementem dominującym nad tekstem. Hasło reklamowe powinno zapadać w pamięć, a przy jego tworzeniu warto wykorzystać zjawisko szoku lub kontrowersji. Pamiętajmy, że plakat jest nośnikiem emocji, a nie treści. Sprawdza się tutaj zasada minimalizmu – im mniej tekstu, tym lepiej. Umieszczone informacje powinny przekazywać tylko najważniejsze treści oraz być czytelne i widoczne. To bardzo ważne, ponieważ plakaty mijamy w przestrzeni publicznej i zazwyczaj mamy tylko kilka sekund, aby zatrzymać na nim wzrok. Najważniejsza informacja musi zatem natychmiastowo przyciągnąć wzrok i zachęcać do samodzielnego sięgnięcia po więcej informacji. Warto wyodrębnić jeden wiodący motyw graficzny (key visual), który będzie stanowił dominantę – w ten sposób można uniknąć chaosu kompozycyjnego. Nie zapomnijmy również o prawidłowym rozmieszczeniu elementów graficznych i tekstowych względem siebie oraz zamieszczeniu loga na wysokości wzroku odbiorcy.

Przygotowanie techniczne plakatów do wydruku

Omawiając kwestie technicznego przygotowania plakatu do wydruku, należy zacząć od rozmiaru, czcionek i kolorystyki. Rozmiar naszego plakatu należy dostosować do przestrzeni, którą będzie współtworzył. Minimalny format to a3, jednak najczęściej stosuje się format a1, a2 oraz b1. Niektóre drukarnie oferują nawet wydruk plakatów w rozmiarze b0 oraz b0+ – warto rozważyć taką opcję, jeżeli zależy nam na dużej widoczności. Czcionkę dobieramy proporcjonalnie do formatu tak, aby była widoczna z daleka i czytelna. Ważna jest prostota jej kroju oraz dostateczne odstępny pomiędzy wierszami tekstu. Czcionka musi być jednolita – stosowanie kilku rodzajów fontów nie zdaje egzaminu. W przypadku tworzenia projektu w programie Corel należy czcionki zmienić na krzywe, natomiast jeśli korzystamy z Photoshopa, czcionki należy spłaszczyć.

Pamiętajmy o optymalnym ustawieniu marginesów oraz spadów. Wielkość spadów należy skonsultować z drukarnią i uwzględnić w projekcie, ponieważ jest to obszar druku wychodzący poza krawędź ostatecznej publikacji. Miejsce to zostanie obcięte w procesie wydruku. Spady drukarskie zazwyczaj dochodzą do około 5 mm. Format brutto naszego plakatu to całkowity rozmiar wraz z wewnętrznymi marginesami oraz spadami.

Plakaty do wydruku muszą zostać ponad to poddane konwersji do palety kolorów CMYK. Tylko wykonanie tego zabiegu umożliwi wierne odwzorowanie barwne na finalnym produkcie. Poziom jasności zdjęcia musi zostać dopasowany do koloru tła. Warto używać barw kontrastujących, ale nie więcej niż 3-4 kolorów! Nie zapomnijmy o odpowiedniej rozdzielczości naszego pliku. Przyjmuje się, że optymalna wartość to 300 dpi. Z drukarnią należy również ustalić prawidłowy format, w jakim należy zapisać gotowy plik. Większość drukarni akceptuje takie formaty, jak PDF, JPG, TIFF, CDR czy PSD. Na ostateczną jakość wydruku wpłynie także rodzaj użytego nośnika. W przypadku plakatów do druku należy posłużyć się papierem plakatowym – wodoodpornym, minimalnie nasiąkliwym, odpornym na uszkodzenia mechaniczne, sztywnym, stabilnym wymiarowo, o wysokich parametrach nieprzezroczystości oraz nie ulegającym odbarwieniu.