Rola plakatu w reklamie i promocji

skuteczność plakatu

Plakat to jeden z najczęściej wykorzystywanych narzędzi reklamowych i informacyjnych. Zaliczany jest to statycznej reklamy wizualnej. Reklamodawcy doceniają go nie tylko za skuteczny sposób dotarcia do potencjalnych odbiorców, ale i stosunkowo niskie koszty produkcji. Jednak aby plakat rzeczywiście przyniósł oczekiwane efekty, a inwestycja się zwróciła, musi być przemyślanie zaprojektowany i profesjonalnie wykonany.

W czym tkwi tajemnica skuteczności plakatów?

Niewątpliwie największy rozwój plakatu, a jednocześnie początek jego historii, datowany jest na przełom XIX i XX wieku. Wtedy właśnie zaczęto bardzo chętnie wykorzystywać tę formę upowszechniania różnorodnych informacji, głównie ze względu udoskonalenie technik litograficznych.

Głównym celem plakatu jest oczywiście przekaz informacji, przy czym ich specyfika może różna. Najczęściej wykorzystywany jest jako medium reklamowe, chociaż w przeszłości używany był również jako narzędzie propagandy czy nawet kształtowania określonych postaw społecznych. Zawsze jednak plakat zaliczany był i jest do sztuki użytkowej.

Wydawać się może, że współcześnie rola plakatu jest nieco mniejsza ze względu na rozwój reklamy internetowej. W praktyce jednak skuteczność docierania z komunikatem do szerokiego grona odbiorców za pomocą plakatu jest nie do pominięcia. W związku z tym ich popularność i powszechność zastosowania nadal utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Istotny wpływ ma również wysoka jakość wydruku plakatów oraz możliwość ich stosunkowo szybkiego wykonania w bardzo wielu egzemplarzach.

Co wpływa na skuteczność plakatu?

Plakat jest zaliczany do jednego z najprostszych środków masowego przekazu informacji dostarczanych odbiorcom zarówno świadomie, jak i podświadomie. Na skuteczność prezentowanych treści wpływa nie tylko projekt graficzny, ale i odpowiednie umiejscowienie i wyeksponowanie plakatu. Ze względu na swoją cenę i łatwość produkcji dostępny jest dla każdej, nawet małej firmy, a zasięg jego oddziaływania jest praktycznie nieograniczony. Oczywiście, aby cel został osiągnięty, muszą być spełnione pewne warunki, takie jak m.in.:

  • przydatność prezentowanych treści dla odbiorców,
  • wysoka jakość wykonania plakatu,
  • sposób prezentowania treści,
  • miejsce ekspozycji.