Drukowanie katalogów. Najważniejsze informacje

drukowanie katalogów

Wydawać by się mogło, że w dobie powszechnego dostępu do internetu i dynamicznej cyfryzacji narzędzi marketingowych, tradycyjne formy reklamy odchodzą do lamusa. Nic bardziej mylnego. Ulotki, katalogi, foldery i broszury to nieodłączne elementy każdej kampanii marketingowej. To skuteczne źródło komunikacji z klientami firmy, którego przygotowanie nie wymaga znacznych nakładów finansowych. Sprawdźmy, jak zaprojektować i przygotować do druku skuteczny katalog reklamowy?

Jak projektować katalog reklamowy?

Katalog reklamowy prezentuje ofertę firmy, a celem jego kolportażu jest zachęcenie potencjalnych klientów do nabycia produktów lub usług oraz przedstawienie nowych propozycji dotychczasowym kontrahentom. W tym kontekście katalog pełni funkcję reprezentacyjną, a jego konstrukcja i estetyka będą bezpośrednio warunkować odbiór firmy i kształtować świadomość marki. Prawidłowo zaprojektowany folder reklamowy powinien nie tylko informować o ofercie, ale także budować pozytywny wizerunek marki i wzbudzać zaufanie odbiorców. Pojawia się pytanie, jak osiągnąć ten cel?

Projektując funkcjonalny katalog reklamowy, należy zdawać sobie sprawę, że produkt tego typu nie trafia do przypadkowych odbiorców. Po katalogi reklamowe sięgają klienci zainteresowani produktem lub usługą, którym zależy na bardziej szczegółowym zapoznaniu się z ofertą firmy. W praktyce oznacza to, że klient będzie oczekiwał konkretnych informacji. Funkcja perswazyjna w folderach reklamowych powinna zostać ograniczona na rzecz funkcji informacyjnej oraz brandingu. Z jednej strony należy rzetelnie przedstawić najważniejsze składniki oferty wraz z ich szczegółowym opisem, a z drugiej pamiętać o zachowaniu ciągłości identyfikacji wizualnej firmy. Profesjonalnym zdjęciom i opisom merytorycznym powinna towarzyszyć subtelna ekspozycja logo firmy.

Katalogi i foldery reklamowe powinny być wolne od standardowych chwytów promocyjnych, z jakimi mamy do czynienia między innymi w ulotkach. Nacisk należy położyć na zwięzłe w treści opisy produktów. Istotna jest jakość zdjęć i prawidłowe rozmieszczenie elementów graficznych. W tym celu warto podjąć współpracę z fotografem i grafikiem. Pamiętajmy, że jakość produktu będzie przekładać się na odbiór firmy i świadczyć o jej profesjonalizmie. W katalogu reklamowym należy zamieszczać miarodajne informacje, które klient będzie mógł łatwo zweryfikować. Opisy i zdjęcia powinny zostać uzupełnione wykresami, danymi statystycznymi, referencjami klientów i instrukcjami użytkowania. Absolutnie niezbędnym elementem jest cennik produktów i usług. Foldery reklamowe zyskują na wartości, jeżeli zostaną wzbogacone artykułami tematycznymi pisanymi przez specjalistów branży oraz zestawem praktycznych porad, które klient będzie mógł wykorzystać. Język i styl katalogu należy dopasować do grupy docelowej, do której kierowany jest produkt.

 

Jak przygotować do druku katalog?

Projektowanie katalogu dla klientów to bardzo ważny etap w kampanii marketingowej. Niemniej istotne jest samo przygotowanie katalogu do druku. Warto podjąć współpracę z doświadczoną firmą, oferującą drukowanie katalogów, folderów i broszur. Specjaliści podpowiedzą, w jakim formacie dostarczyć plik i pomogą wybrać najbardziej odpowiednią technikę druku. Foldery reklamowe najczęściej drukuje się w technice offsetowej, która doskonale sprawdza się przy zamówieniach wielkonakładowych. Druk możliwy jest na niemal dowolnym podłożu i gwarantuje wysoką rozdzielczość obrazu wraz z wiernym odwzorowaniem kolorów. Atrakcyjność wizualną katalogu można zwiększyć, stosując nowoczesne techniki uszlachetniające. Zaliczamy do nich między innymi laminowanie, lakierowanie czy tłoczenie. Ważny jest także wybór rodzaju i gramatury papieru. Katalogi najczęściej drukuje się na papierze kredowym z efektem błysku lub matu. Foldery najczęściej drukuje się w formatach A4, A5, A6, 210 × 210 lub DL.

Drukowanie katalogów możliwe jest w kilku wariantach konstrukcyjnych. Katalog może przybrać formę klejoną lub szytą. W każdym wariancie należy odpowiednio przygotować rozmiar, marginesy i spady. Najczęściej wykorzystuje się oprogramowanie Adobe i Photoshop, a następnie bitmapy można importować do programu do składu jak Indesign. Pamiętajmy, że wszystkie użyte kolory muszą być w gamie CMYK, teksty powinny być zapisane w mapie bitowej, a zdjęcia muszą mieć minimalną rozdzielczość 300 dpi. Rozdzielczość bitmap powinna wynosić od 225 do 300 dpi. Ilość stron musi wynosić wielokrotność liczby 4. Projekt okładki powinien zostać dołączony w osobnym pliku. Skład katalogu nie jest prostą sprawą, dlatego warto w tej kwestii zaufać specjalistom.